Nalazite se ovde: Početna / Blackboard, Dokeos, mLearning / mLearning i E7 deo 1 – Može li E7 da “savlada” LMS

mLearning i E7 deo 1 – Može li E7 da “savlada” LMS

U današnjem članku i testiranju Nokia E7 kao tehnološku platformu za mLearning, testiraćemo ponašanje u pristupu u dva klasična LMS sistema komercijalni Blackboard i open source Dokeos

Testiranje smo uradili u roku od 7 dana u produkcijiskim LMS sistemima u stvarnoj “nastavi”  i interakciji sa studentima  kako bi na kraju dali mišljenje da li E7 može da se koristi kao platforma za mLearning.

Samo testiranje podeljeno je u 4 segmenta:

1. Brzina pristupa internetu i LMS-u

2.Prikaz samog LMS-a (preglednost ekrana, vidljvost opcija,  kretanje kroz menije) 

3.Otvaranje različitih dokumenata iz samog LMS-a (PDF, DOC,PPT,Excel)

4. Interakcija unutar LMS-a (forumi, chat room, interni email)

Prilikom testiranja Blackboard LMS sistema koristili smo Doba fakultet, a za Dokeos LMS sistem  online.elearning.rs.  

1. Brzina pristupa internetu i LMS-u

Brzinu pristupa smo testirali na istom WiFi-ju kao i laptop koji je korišćen, i testiranje je objavljeno subjektivno metodom, odnosno ličnim osećajem brzine. WiFi je marke Linksys, ADSL  je SBB paket S ( 6Mbit/384Kbit) što je dovoljno za normalan eLearning rad. Po specifikacijama Nokia E7 podržava WiFi 802.11 b/g/n što praktično znači da bi trebala da može da se nosi po brzini pristupa bez problema sa laptopom.Nismo imali priliku da je testiramo na N brzinama, usled nedostatka WiFi access pointa sa N standardom.

Prosečno mereno brzina učitavanja je tek neznatno sporija na E7 nego na prosečnom laptopu uz subjektivan osećaj da Opera Mobile 11 (dostupna kroz Opera sajt) i Opera Mini 6 (Dostupna kroz Nokia OVI Store) , brže učitavaju stranice od integrisanog Internet Browsera, i ta razlika najverovatnije dolazi ne od brzine interneta, već od vremena potrebno da se konvertuju materijali za prikaz na 4″ ekranu.

2.Prikaz samog LMS-a

Prikaz samog LMS-a u oba slučaja (Blackboard i Dokeos) i sa oba Browsera (Opera i interni browser) je bio dovoljno dobar da omogući praćenje nastave i odgovore studentima u okviru odgovarajućih alata. Ekran pruža jako dobar pregled i oštrinu slike uzevši  u obzir da se radi o 4″ ekranu, dok su LMSovi predviđeni za mnogo veće ekrane.

Svi meniji su dostupni, i vidljivi i većinu je moguće direktno pokrenuti bez zumiranja ekrana, čak i sa “ćevapi” prstima. Ekran i softver su “dovoljno pametni” da u slučaju da nisu u stanju da jasno prepoznaju koja je opcija pokrenuta (linkovi ili akcije su preblizu, prsti su preveliki), jednostano ne odreaguje i ne pokrene akcije, tako da se ne može desiti da pokrenete akciju koju niste želeli (umesto save pokrenete delete ili cancel). Rešenje u tom slučaju je da se zumira ekran, i ponovo pokrenete željenu opciju.

3.Otvaranje različitih dokumenata iz samog LMS-a

Nokia E7 je zahvaljujući podršci QuickOffice (Word, Excel, PPT) i Adobe Reader LE 2.5 (PDF)  koji dolazi uz QuckOffice u stanju da u potpunosti podrži otvaranje svih standardnih dokumenata kako iz lokala, tako i kao dokument na web stranici odnosno unutar LMS-a.

Dokumenti se otvaraju bez ikakvih problema, i u ponudi je da se snime na lokalni disk, i nakon toga da se otvore odmah ili da se sačuvaju za kasnije.

Prilikom prvog pokretanja Adobe Reader LE 2.5 tražiće registraciju od korisnika, ali nakon toga korisnik može direktno iz LMS sistema da povlači PDF fajlove i čita ih na svom telefonu.

Zahvaljujući kvalitetnom AMOLED ekranu čitanje dokumenata           ne predstavlja problem (uzevši u obzir 4″ ekran), mada se stiče utisak da je lakše čitanje kada je telefon vertikalno okrenut (portrait) u odnosu na horizontalno (landscape).

Budući da hardware podržava i audio i video zapise, praćenje multimedijalnih zapisa iz samog LMS-a je očekivana funkcionalnost, koja u potpunosti ispunjena. Video zapise koje smo povlačili sa Youtube ili sa Vimeo su se bez problema pokretali i omogućili normalno praćenje materijala.

4. Interakcija unutar LMS-a

Prilikom testiranja “lakoće” interakcije u LMS-u do punog izražaja dolazi horizontalni ekran i full querty tastatura.

Svako ko je barem jednom pokušao da otkuca iole dužu poruku pomoću ekrana na dodir, zna vrednost querty tastature, i mogućnost da se komentar, ili odgovor na forumu ili chat room-u kuca sa dve ruke, na querty tastaturi.

Naravno osećaj nije isti kao kad radite na tastaturi normalne veličine ili laptopu, ali za mobilnog studenta koji koristi u našem scenariju koristi samo Nokia E7 za studiranje dok je na putovanju, osećaj je zadovoljavajući.

Ako to iskombinujemo sa mogućnošću da se priključe USB tastatura i/ili miš (moguće priključivanje i putem bluetooth tehnologije) E7 stvarno dobija puno značenje kao mobilna kancelarija.

Ono što se ističe kao nedostatak u korišćenju je nemogućnost pokretanja JAVA aplikacija pa samim tim nije podržana i CHAT opcija koja je podrazumevana u Blackboard LMS sistemu, dok u DOKEOS-u  CHAT opcija radi budući da je zasnovana na PHP aplikaciji.

Pristup diskusijama odnosno forumima radi i u Blackboard i u Dokeos LMS sistemima, bez nekih većih zamerki. Čitanje i postavljanje komentara je baš kakvo treba da bude: brzo i jednostavno.

Jedina zamerka može biti delimično kod pokušaja objavljivanja samih komentara u HTML ili rich text formatu,budući da ne podržava sve opcije editora, kao na standardnom računaru, odnosno ne vide se sve opcije menjanja veličine fontova, stilova, slika.

Zaključak  Nokia E7 vs LMS

Iz navedenog testiranja izvodimo zaključak da Nokia E7 može da “savlada” LMS odnosno da onima koji žele da se usavršavaju, a često se nalaze u pokretu, omogući da edukaciju prate edukaciju i kroz LMS sisteme, često zamenjujući potrebu za nošenjem teških laptopova.

Nedostaci se prevashodno ogledaju u nedostatku podrške za JAVA aplikacije, pa i minimalne applete (CHAT opcija u Blackboard sistemu), kao i podršci za određene editore (editor komentara u forumima) koji ne pokazuju punu funkcionalnost, kao i činjenici da ekran od 4″  ne može da bude nešto što pomaže ljudima da se odluče da im Nokia E7 bude primarno sredstvo u edukaciji.

Ipak, ako uzmemo u obzir da se radi prevashodno o telefonu, i da je njegova primarna uloga da premosti one dane kada je korisnik na putu i nema pristup standardnom računaru, Nokia E7  definitivno može da bude jedno od sredstava, odnosno ispomoć, kako bi kvalitetno učestvovali u studijskim grupama na LMS sistemima.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: , , , , ,

comment closed

Ceo sadržaj na www.elearning.rs je uslovljen Creative Commons Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija licencom. Što znači da možete umnožavati, distribuirati i javno saopštavati tekstove i radove, ali samo pod uslovom:


• da navedete ime izvornog autora i URL adresu preuzetog dela prema članku
• ne koristite delo u komercijalne svrhe
• delite pod istim uslovima

Creative Commons licenca


Ukoliko želite koristiti sadržaj za druge svrhe, možete nas kontaktirati za odobrenje